Загальні рекомендації з навчання та розвитку дітей із затримкою психічного розвитку
Значна частина дітей із затримкою психічного розвитку, отримавши своєчасну корекційну допомогу, засвоює програмний матеріал і «вирівнюється» до закінчення початкової школи. В той же час, чимало учнів і в наступні роки шкільного навчання вимагають особливих умов організації педагогічного процесу через значні труднощі в засвоєнні навчального матеріалу. Такі діти дуже швидко втомлюються, навчання дається їм з великими труднощами.
З метою запобігання втоми дитини під час освітнього процесу слід частіше міняти види діяльності, використовувати в процесі викладу матеріалу цікаві факти, приклади, організовувати фізкультхвилинки. При цьому між видами діяльності повинен бути плавний перехід.
Зосередьте увагу на сильних сторонах учня і спирайтеся на них в процесі навчання. У той же час будьте готові, що доведеться поступово заповнювати прогалини в знаннях, уміннях і навичках учня, щоб не допустити посилення відставання від інших учнів.
Для поліпшення сприймання навчального матеріалу, його зміст слід подавати невеликими частинами, використовуючи мультисенсорний підхід (слуховий, зоровий, маніпуляційний). Якнайбільше повторюйте і закріплюйте вивчене. Будьте терплячими, якщо учневі необхідно пояснити або показати щось багаторазово.
Необхідно кілька сповільніть темп навчання, враховуючи знижену психічну витривалість і розумову працездатність учня. Знайдіть оптимальний варіант взаємодії з ним (поясніть новий матеріал до уроку, на занятті дайте письмовий тезовий план, алгоритм дій і т.п.), поступово підвищуючи темп роботи дитини. Учень потребує додаткового часу для виконання завдання і практичного застосування нових умінь і навичок. У процесі виконання практичних завдань необхідно додатково пояснювати навчальний матеріал, задавати додаткові питання з метою більш глибокого розкриття змісту завдання, приводити вже відомі дітям приклади.
Досвідчені педагоги розчленовують завдання на окремі невеликі частини і навіть складають письмовий алгоритм поетапного виконання завдання. Усні інструкції слід озвучувати по одній, поки учень не навчиться утримувати в пам'яті відразу кілька. Спільно з учнем, покроково аналізуйте виконання завдання. Це сприяє формуванню вміння планувати свою діяльність, словесно звітувати.
В класі необхідно створювати атмосферу позитивного і дружнього ставлення до дитини в колективі, підтримувати навіть незначні успіхи, тим самим стимулювати активність під час занять.