Загальні рекомендації з навчання та розвитку дітей з порушеннями слуху
У дітей з порушеннями слуху можуть виникати труднощі у формуванні вимови. Типовою особливістю розвитку зазначеної категорії дітей є уповільнення психічного розвитку через деякий час після народження (або після зниження слуху).
Полегшення адаптації дитини до освітнього середовища сприятиме чітке дотримання педагогічними працівниками закладу основних рекомендацій і стратегій підтримки.
Дітям з порушеннями слуху необхідно забезпечити вільний доступ до робочого місця, з належним освітленням, шумовим фоном, без відволікаючих речей. Забезпечити зручне місце для перекладача, якщо дитина використовує жестову мову.
Така дитина повинна мати можливість для слухового і зорового сприйняття обличчя мовця і навчальних матеріалів. Зорові орієнтири (написи, піктограми, схеми) мають виступати в ролі попереджень про зміни локацій або небезпеки, початку або завершення діяльності. Для посилення і поліпшення слухового сприйняття в умовах фонового шуму і відлуння приміщень використовують допоміжні пристрої для прослуховування (Assistive listening devices, ALDs).
При роботі з такими дітьми важливо враховувати сприйняття ними значно меншої кількості інформації за одиницю часу в порівнянні з однолітками без порушень слуху (як на слуховий, так і на зорової основі). Необхідно чергувати навантаження на слуховий і зоровий аналізатор для зменшення стомлюваності та відволікання, надавати час для закінчення однієї навчальній дії і переходу до іншій. Дитина потребує додаткового часу для запам'ятовування і уточнення навчального матеріалу.
Для полегшення сприйняття потрібно використовувати наочність, зокрема фільми і відео з субтитрами, використовувати покрокові візуальні інструкції для підкріплення усного мовлення; адаптувати / модифікувати процес і результат діяльності відповідно до освітніх потреб дитини.
До початку навчання педагогу слід визначитися зі спеціальним обладнанням, яке може знадобитися дитині з порушенням слуху. Це можуть бути програмно-апаратний комплекс для психолого-педагогічних, корекційно-розвивальних послуг, комп'ютерний тренажер для вивчення української мови жестів, альбоми і таблиці для розвитку мовлення, картки з ілюстраціями словесної і жестової мов, дидактичні ігри (малюнки для складання завдань, набір текстів, фігури і зразки для моделювання, сюжетні ігри, лото, геометричне доміно) і ін.
Для тих учнів, які використовують мову жестів, забезпечити послуги перекладача-дактилологу.